Eat Stop Eat review

Hej, letar du efter en vettig Eat Stop Eat review?

Alltså om boken om periodisk fasta av Brad Pilon…

Då ska du läsa här…

Här får du veta vad jag tycker om den nya och uppdaterade versionen av Brad Pilons bok (numera över 5 år gamla klassiker).

Till att börja med vill jag verkligen trycka på att denna nya och uppdaterade version är ett stor lyft i jämförelse med den äldre versionen. Det är alltså denna version som denna text handlar om.

Är detta en bok för dig?

Till att börja med detta är en bok för dig om du:

  • Är intresserad av periodisk fasta i allmänhet (typ 5:2 dieten)
  • Om du vill veta vad forskningen säger om periodisk fasta
  • Om du vill veta hur du kan gå ner i vikt på bästa sätt med periodisk fasta
  • För dig som vill gå ner i vikt utan att räkna kalorier (och utan att äta mindre vareviga dag)

Stämmer något av detta på dig, du ska du läsa vidare… Om du bara är ute efter en ”quick-fix” bantningskur så är detta antagligen inget för dig. Då kan du istället köpa första bästa lösnummer av Aftonbladet och läsa om 5:2 dieten där…

Vad du kommer att lära dig

Till att börja med så beskriver Brad så klart i detalj hur du praktiskt kan gå till väga när du ska börja med periodisk fasta (Eat stop eat).

Sedan skriver han även rätt mycket om forskning på ämnet så det finns gott om tillfällen till fördjupning om du är intresserad av det. Brad skriver bland annat om hur din kropp påverkas (blodtryck, blodsocker, hormonella effekter m.m.).

Vad jag gillade med Eat Stop Eat boken

Till att börja med, som jag redan sagt, så är denna utgåva nästan dubbelt så lång som den första versionen.

Det är ett stort plus tycker jag.

Brad har fyllt på med mer intressant information och flera referenser till vetenskapliga studier. Bland annat fördjupad information om hur dina hormonella system påverkas av fastan (om du är man får du veta hur dina nivåer testosteron påverkas, är du kvinna får du veta hur dina nivåer av aptitreglerande Leptin påverkas, mycket intressant förövrigt!). Du får också fördjupade insikter i hur ditt blodsocker påverkas och hur du kan lägga upp din träning för bästa effekt på din hälsa.

Något som jag själv tycket var fantastiskt bra var kapitlet med ”vanliga frågor”. Där fick i alla fall jag svar på många av mina frågor. Jag antar att mina frågeställningar (liksom kanske dina) inte är så unika, utan de flesta har ungefär samma frågor.

Jag vet såklart inte hur insatt du redan är i periodisk fasta och träning. En stor fördel med Eat Stop Eat boken är att den är väldigt ”enkel” och lättbegriplig. Fast samtidigt helt och hållet backad av vetenskapliga studier. Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att detta kanske är den enda boken om periodisk fast (just nu) som verkligen är helt och hållet byggt på vetenskaplig research och studier.

Sammanfattningsvis, en trevlig och lättläst bok som trots det innehåller mycket bra information uppbackat av vetenskapliga studier.

Vad jag tycker saknas i boken

Här är ett par saker som du bör veta innan du köper Eat Stop Eat boken.

Det finns inga ”färdiga” matplaner, recept eller liknande.

Alltså det finns ingen information om exakt vad du ska äta (när du inte fastar) och hur mycket kalorier etc. som du bör få i dig. Jag vet att detta är viktigt för en del personer (om du till exempel tränar mycket). För mig personligen tycker jag bara att det är bra. Brad menar i princip att detta inte är någon ”diet” utan en livsstil. Du ska helt enkelt inte behöva tänka ett dyft på vad eller hur mycket du äter. Bra, tycker jag!

Jag har hört och läst från en del andra håll att de tycker att boken ger intryck av att förespråka låg kolhydrat kost.

Och, visst, jag kan förstå vad de menar, men efter att jag läst boken så är min uppfattning att Eat Stop Eat egentligen är mat-agnostisk (ursäkta min franska). Med det menar jag i princip vad jag skrev i stycke ovanför – Brad menar du kan äta hur som helst och vad som helst (i princip) när du inte fastar.

Du slipper alltså att räkna kalorier och annat strunt.

Eat Stop Eat review – sammanfattning – och min slutsats

Det är inte ofta som jag tycker att en ”diet” bok faktiskt till för något nytt.

Men i detta fall så har du och jag att göra med ett undantag. Om du hitintills bara har läst om periodisk fasta i Aftonbladet och Expressen, så tycker jag faktiskt att du är skyldig dig själv att skaffa den här boken och läsa den! Den kommer att ta din kunskap till helt nya nivåer…

Samtidigt vill jag poängtera att något av det bästa med boken var INTE att jag fick massa mer kunskap och vetenskapliga referenser om periodisk fasta. Utan det var helt enkelt hur Brad Pilon beskriver på ett enkelt och lättbegripligt sätt hur du rent praktiskt kan börja med periodisk fasta för att få bästa effekten på din hälsa, vikt och muskelmassa.

Om du är det minsta intresserad av periodisk fast så ska du göra dig själv en tjänst och skaffa den här boken. Du kommer inte att ångra dig.

>> Klicka här för Eat Stop Eat, originalet (den nya och utökad utgåva 2017).

PS. Tack för att du läste min Eat Stop Eat review, tycker du att något saknades vill jag gärna veta det, kontakt mig i så fall!